HUBER ZEMLER – MOPED

„Moped” po angielsku oznacza motorower. Jest to również tytuł pierwszego autorskiego albumu warszawskiego perkusisty Huberta Zemlera. Skąd pomysł na nagranie płyty muzyką improwizowaną na instrumentach perkusyjnych obsługiwanych przez jednego muzyka? Wszystko zaczęło się latem 2009 roku. Wtedy to Hubert Zemler otrzymał propozycję wyjazdu na międzynarodowe Igrzyska Delfickie do Korei Południowej, które są wzorowaną na greckiej Olimpiadzie imprezą skierowaną do ludzi sztuki. Wśród wielu dyscyplin (malarstwo, taniec, teatr, śpiew, rzeźba, fotografia, architektura ) znalazło się miejsce na kategorię perkusja solo. Z racji swojego akademickiego wykształcenia muzycznego, zamiłowania do muzyki współczesnej oraz doświadczenia zdobytego w graniu jazzu, idea występu solowego wydała się Hubertowi doskonałą okazją do rozpoczęcia nowego etapu na ścieżce swojego muzycznego rozwoju. Delfiada w Korei, w której brało udział przeszło tysiąc uczestników z około pięćdziesięciu krajów, okazała się inspirującym wydarzeniem. Mierząc się z kilkunastoma perkusistami, reprezentującymi różne kultury (od Portugalii, przez Mongolię, Indie, Filipiny, Japonię, Uzbekistan po Chiny czy Koreę), Hubert Zemler zaprezentował program, który pozwolił mu zdobyć brązowy medal. Zachęcony sukcesem, po powrocie do kraju, postanowił kontynuować i rozwijać ideę koncertów improwizowanych na instrumentach perkusyjnych. Pierwszy taki koncert zagrał w klubie „Nowy Wspaniały Świat” w czerwcu 2010 roku. Występ spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności, co natchnęło go do przygotowania kolejnego programu i uwiecznienia go w postaci nagrania.

Koncert, o którym mowa, odbył się w styczniu 2011 roku, w warszawskim klubie

„Chłodna 25”, a materiał z tego występu mogą Państwo usłyszeć na płycie „Moped”.

Hubert Zemler „Moped”. 2011, supported by Lado 4, limitowana edycja 500 egzemplarzy.

 

Lista utworów:

1. Z deszczu pod rynnę

2. Dwie lewe nogi

3. Noc na kopie Cwila

4. Uebung macht den Meister

5. Pan Kupiński na Księżycu

 

Hubert Zemler – perkusista urodzony w 1980 roku w Warszawie. Aktywny uczestnik

warszawskiej sceny muzyki niezależnej. Ceniony sideman. Naukę muzyki rozpoczął w 1987 roku w Państwowej Szkole Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Pierwszym jego instrumentem był fortepian, lecz po trzech latach nauki zmienił przedmiot główny na perkusję. Początkowo zgłębiał tajniki muzyki klasycznej, by pod koniec lat dziewięćdziesiątych zainteresować się jazzem. W roku 1999 rozpoczął studia w klasie perkusji w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W tym okresie jego zainteresowania muzyczne obejmowały jazz, muzykę współczesną i improwizację. Z tego okresu pochodza? nagrania zespołu TRIA, do którego należeli również saksofonista Bronisław Szałanski i perkusista Roman Slefarski, i który nawia?zywał do amerykanskiej awangardy jazzowej lat sześćdziesiątych. W latach 2002-2003 Zemler wraz z bratem – gitarzysta? Konradem Zemlerem, saksofonista? Radosławem Nowickim i kontrabasista? Wojciechem Pulcynem odbył trase? koncertowa? po krajach Bliskiego Wschodu (Syria, Jordania, Egipt, Liban) promuja?ca? muzyke? Krzysztofa Komedy. Przez następne lata współpracował z muzykami pochodzącymi z bardzo wielu, czasem odległych, muzycznych światów. Od orkiestr symfonicznych (Sinfonia Varsovia, Opera Narodowa) przez jazz (Zbigniew Namysłowski, Wojciech Staroniewicz), Word music (Rei Ceballo & Calle Sol, Ritmodelia), rock i blues (Incarnations, Neurasja), ambitny pop w zespole Natu, po muzykę współczesną (Tadeusz Wielecki, Zdzisław Piernik, Artura Bumsteinas) i improwizowaną (Horny Trees, Kapacitron). Zdobycie brązowego medalu na międzynarodowych igrzyskach delfickich w Korei Południowej w 2009 roku, natchnęło go do grania solowych koncertów improwizowanych na perkusji. Koncert Huberta Zemlera z warszawskiego klubu „Chłodna 25” został zarejestrowany i w grudniu 2011 roku wydany nakładem oficyny wydawniczej Lado ABC jako album „Moped”.

 

PROGRAM KONCERTOWY

cienka biała linia Dragon -Meskalina
(na wszystkie koncerty wstęp wolny)

 

 

 


KONCERT W RAMACH FESTIWALU FREE.K

Freeyo to zespół muzyki improwizowanej pochodzący z Trójmiasta. Powołany do życia przez Wojtka Mazolewskiego (lidera i twórcę Pink Freud), Irka Wojtczaka (saksofonistę Tymański Yass Ensemble, Wojtek Mazolewski Quintet, Outlook) oraz Michała Gosa (perkusistę zespołów Rogulus X Szwelas und Gos, Śladami Gagarina, Maszyna do Mięsa). Muzycy współpracowali z takimi artystami, jak John Zorn, Tim Bernie, Dave Douglas, Pat Mastelotto, Trey Gunn. Trio to formuła wymagająca od muzyków największego zaangażowania. Pełne pasji i energii koncerty to znak rozpoznawczy zespołu. Mając w pamięci dokonania The Ornette Coleman Trio, Jimi Hendrix Experience, Cream, Anthony Braxton - Seven Compositions (Trio), Thomas Chapin Trio czy The Thing, muzycy szukają harmonii wspólnego języka muzycznego. Od dłuższego czasu ich nieformalne i przypadkowe spotkania powodowały bardzo energetyczne erupcje muzyczne, którymi cieszyli swoich odbiorców. Pomimo, że każdy z członków Freeyo to bardzo aktywny solista, zachęceni wsparciem i entuzjazmem publiczności postanowili podążać wspólnie nową ścieżką. Zgodnie z maksymą „przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda” po jednym z zarejestrowanych radiowych koncertów uznali, że mogą się podzielić tym materiałem muzycznym z publicznością, przygotowując dla niej koncertowy album zatytułowany „Freeyo”. Zawartość tego albumu to muzyka otwarta na nowe i stare horyzonty, gdzie muzycy czerpią pełnymi garściami z polskiego folkloru, muzyki jidysz, zanurzając to wszystko głęboko w wodach najlepszych tradycji free jazzu oraz współczesnej formie improv, co daje bardzo energetyczną żywiołową strukturę muzyczną. Artyści o projekcie mówią tak: „Staramy się wykluczyć wszelką symetrię wprowadzając dynamiczną równowagę, która posiada właściwości destrukcyjno-konstrukcyjne – niszczy poszczególne formy, by wytworzyć rytm wzajemnych czystych relacji”. To trzeba zobaczyć przede wszystkim na żywo. Na koncercie możemy wziąć w tym aktywny udział, doświadczyć bezpośrednio aktu tworzenia. Muzycy, czerpiąc inspirację z życia codziennego i danej chwili, bezpośrednio przenoszą doświadczenia i emocje w uniwersalny świat dźwięków. Możemy się spodziewać zaskakujących efektów dźwiękowych, ponieważ ich domena to inwencja i spontaniczność. Wojtczak, Mazolewski i Gos w specyficzny dla siebie sposób tworzą współczesną formę zespołu muzyki improwizowanej.

www.myspace.com/freeyo