WACŁAW ZIMPEL/KLAUS KUGEL

Dawno dawno… TERAZ – FESTIWAL MUZYKI DAWNEJ

KUGEL/ZIMPEL

Hildegarda z Bingen

Hildegarda z Bingen wierzyła, że dzieło artysty jest boskim przekazem.

Ta średniowieczna mistyczka, uznawana za świętą, była pierwszą kompozytorką, której twórczość została udokumentowana.

Jej utwory w brzmieniu przypominają chorał gregoriański pozbawione są jednak jego bezosobowego charakteru. Pieśni Hildegardy zawierają w sobie emocje i osobowość autorki.

To wszystko wystarczyło, aby zainspirować Klausa Kugela i Wacława Zimpla.

Postanowili wykorzystać przestrzenną grę na perkusyjnym instrumentarium, która przywołuje na myśl atmosferę średniowiecznych katedr i wypełnić ją melodiami Hildegardy, przeplatanymi klarnetowymi improwizacjami.

 

Wacław Zimpel – klarnecista, kompozytor. Ukończył z wyróżnieniem studia w klasie klarnetu prof. Zdzisława Nowaka w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Studiował również w Hochschule für Musik und Teather w Hannoverze w klasie klarnetu prof. Johannesa Peitza. Zimpel prowadzi działalność nagraniową, koncertową i kompozytorską. Współpracował z najważniejszymi przedstawicielami polskiej i międzynarodowej awangardy muzycznej, między innymi z Kenem Vandermarkiem, Bobbym Few, Joe McPhee, Stevem Cohnem, Christianem Ramondem, Mikołajem Trzaską, Timem Daisym, Stevem Swellem, Davem Rempisem, Klausem Kugelem, Marcinem Maseckim, Raphaelem Roginskim. Jego wspólny projekt z Timem Daisym "Four Walls" (w którym udział wzięli również Mark Tokar i Dave Rempis) został uznany płytą roku 2008 w ankiecie serwisu Diapazon. W listopadzie 2010 roku jako drugi w historii polski muzyk wystąpił z własnym projektem specjalnym podczas Umbrella Festival.

W 2011 roku został laureatem Nagrody Artystycznej Miasta Poznania.

Największe inspiracje czerpie z sakralnej i rytualnej muzyki różnych kultur. W swoich kompozycjach często odnosi się do dawnych kompozytorów tworząc swoiste, współczesne polemiki lub komentarze muzycznych tradycji.

www.waclawzimpel.pl

 

Klaus Kugel – jeden z najbardziej cenionych i doświadczonych niemieckich perkusistów. Ukończył School of Jazz w Monachium. W roku 1989 rozpoczął trwającą do dziś dzień współpracę z saksofonistą Petrasem Vysniauskasem (m.in. w ramach Ganelin Trio Priority). Stały współpracownik całej plejady najwybitniejszych jazzowych awangardzistów – grał i nagrywał m.in. z Karlem Bergerem, Tomaszem Stańko, Charlim Mariano, Kentem Carterem, Michelem Pilzem, Theo Jorgensmannem, Kennym Wheelerem, Bobo Stensonem, Glenem Moorem, Stevem Swellem, Sabriem Mateenem, Robertem Dickiem,  Eisenbeilem, Perrym Robinsonem, Kenem Filiano, Peterem Evansem, Albrechtem Mauzerem, Arkadym Shilkloperem, Szronem, Ericiem Vloeimansem, Burtonem Greenem, Hilliardem Greenem, Vijay’em Iyerem, Charlesem Galem, Jonem Lindbergiem, Herbem Robertsonem, Louie Belogenisem, Matthew Shippem, Williamem Parkerem, Bobbym Few.

www.klauskugel.com

 

KOŚCIÓŁ PW. ŚWIĘTEGO WOJCIECHA

WSTĘP WOLNY

 

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ:

PARTNERZY:

PARAFIA PW.ŚW. WOJCIECHA W POZNANIU

PARTNERZY MEDIALNI:



KONCERT W RAMACH FESTIWALU FREE.K

Freeyo to zespół muzyki improwizowanej pochodzący z Trójmiasta. Powołany do życia przez Wojtka Mazolewskiego (lidera i twórcę Pink Freud), Irka Wojtczaka (saksofonistę Tymański Yass Ensemble, Wojtek Mazolewski Quintet, Outlook) oraz Michała Gosa (perkusistę zespołów Rogulus X Szwelas und Gos, Śladami Gagarina, Maszyna do Mięsa). Muzycy współpracowali z takimi artystami, jak John Zorn, Tim Bernie, Dave Douglas, Pat Mastelotto, Trey Gunn. Trio to formuła wymagająca od muzyków największego zaangażowania. Pełne pasji i energii koncerty to znak rozpoznawczy zespołu. Mając w pamięci dokonania The Ornette Coleman Trio, Jimi Hendrix Experience, Cream, Anthony Braxton - Seven Compositions (Trio), Thomas Chapin Trio czy The Thing, muzycy szukają harmonii wspólnego języka muzycznego. Od dłuższego czasu ich nieformalne i przypadkowe spotkania powodowały bardzo energetyczne erupcje muzyczne, którymi cieszyli swoich odbiorców. Pomimo, że każdy z członków Freeyo to bardzo aktywny solista, zachęceni wsparciem i entuzjazmem publiczności postanowili podążać wspólnie nową ścieżką. Zgodnie z maksymą „przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda” po jednym z zarejestrowanych radiowych koncertów uznali, że mogą się podzielić tym materiałem muzycznym z publicznością, przygotowując dla niej koncertowy album zatytułowany „Freeyo”. Zawartość tego albumu to muzyka otwarta na nowe i stare horyzonty, gdzie muzycy czerpią pełnymi garściami z polskiego folkloru, muzyki jidysz, zanurzając to wszystko głęboko w wodach najlepszych tradycji free jazzu oraz współczesnej formie improv, co daje bardzo energetyczną żywiołową strukturę muzyczną. Artyści o projekcie mówią tak: „Staramy się wykluczyć wszelką symetrię wprowadzając dynamiczną równowagę, która posiada właściwości destrukcyjno-konstrukcyjne – niszczy poszczególne formy, by wytworzyć rytm wzajemnych czystych relacji”. To trzeba zobaczyć przede wszystkim na żywo. Na koncercie możemy wziąć w tym aktywny udział, doświadczyć bezpośrednio aktu tworzenia. Muzycy, czerpiąc inspirację z życia codziennego i danej chwili, bezpośrednio przenoszą doświadczenia i emocje w uniwersalny świat dźwięków. Możemy się spodziewać zaskakujących efektów dźwiękowych, ponieważ ich domena to inwencja i spontaniczność. Wojtczak, Mazolewski i Gos w specyficzny dla siebie sposób tworzą współczesną formę zespołu muzyki improwizowanej.

www.myspace.com/freeyo