Nowy Wiek Awangardy

DZIEŃ I

Bachorze / Maciej Maciągowski, Michał Jerzy Biel, Paweł Doskocz/
godzina 19.00, Mały Dom Kultury – Klub Dragon

The Thing / Mats Gustafsson Paal Nilssen-Love, Ingebrigt Haker Flaten/
godzina 20.30, Mały Dom Kultury – Klub Dragon

Jam session – około godziny 23.00 Klub Dragon , scena główna

Bilety dzienne na 1 i 3 dzień festiwalu : 50 pln
Bilet dzienny na 2 dzień festiwalu: 30 pln
Karnet : 100 pln

BACHORZE to Maciej Maciągowski, Michał Jerzy Biel oraz Paweł Doskocz. Członkowie grupy grają na instrumentach wybranych samodzielnie (syntezator modularny/saksofon barytonowy/gitara). Maciej interesuje się przestrzenią zamkniętą, błędem i geografią. Michała inspiruje twórczość Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” oraz sylwetki i dorobek wybitnych literatów. Paweł używając preparacji szuka nowych możliwości brzmieniowych instrumentu. Skupia się na graniu muzyki improwizowanej, a inspiracje czerpie z wielu źródeł.http://bachorze.bandcamp.com/releases

Maciej Maciągowski – magister akustyki, muzyk ignorant, elektronik amator. Tworzy dźwięk używając syntezatora modularnego. Interesuje go niedoskonałość aparatury, sprzężenie zwrotne, w swojej działalności stara się łączyć je z muzyczną subtelnością. Współtworzy zespoły Lata, Bachorze i Cococlock, wykonujące muzykę improwizowaną na żywo.

Paweł Doskocz – gitara elektryczna, często preparowana.  Używając preparacji szuka nowych możliwości brzmieniowych instrumentu. Skupia się na graniu muzyki improwizowanej, a inspiracje czerpie z wielu źródeł. Współtworzy takie zespoły jak SUMPF z Piotrem Tkaczem i Patrykiem Daszkiewiczem oraz BACHORZE z Maciejem Maciągowskim i Michałem Jerzym Biel.

Michał Jerzy Biel – syn wybitnego kapitana żeglugi wielkiej. Nie poszedłszy w ślady ojca romansował w dzieciństwie ze śpiewem chóralnym, by porzucić go za sprawą fascynacji brzmieniem instrumentów dętych. Bogatszy w cenne doświadczenia, zdobyte podczas licznych tułaczek po nadmorskich kurortach, kontynuuje swą muzyczną odyseję improwizując w przeróżnych sytuacjach akustycznych. Brat Gwidona Starki, odwieczny przyjaciel Literata oraz Prozaika – założycieli WWHil (Wybitni Wrocławscy Harcerze i Literaci). Współtworzy projekty Cococlock, Bachorze oraz Mikrobi.T. Aktualnie pracuje nad zbiorem Krótkich, nieco dłuższych jednak, etiud ludowych. Instrumenty przewodnie: saksofon barytonowy, głos.

 

THE THING to szwedzko-norweska grupa, która rozpoczęła działalność w lutym 2000 roku podczas serii koncertów i sesji nagraniowych w Sztokholmie. Jej członkowie – Mats Gustafsson, Paal Nilssen-Love, Ingebrigt Haker Flaten – są doskonale znani na scenie jazzowej, wystarczy tylko wspomnieć ich współpracę z Peterem Broetzmannem, Kenem Vandermarkiem, Joe McPhee, Paul Lovensem czy Barry Guy’em. Obecnie, obok Atomic, jest uznawana za najciekawszy skandynawski zespół grający muzykę improwizowaną. Ich muzyka wywodzi się z tradycji niemieckiego, brytyjskiego i amerykańskiego free jazzu lat sześćdziesiątych, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Dona Cherry’ego, który przez wiele lat mieszkał w Sztokholmie. W repertuarze grupy są rzadziej grywane kompozycje Cherry’ego, które powstały podczas jego pobytu w Szwecji. Wszystkie do tej pory wydane płyty The Thing ("The Thing", "Action Jazz", "Live At Bla", "Garage", The Thing with Joe McPhee and Cato Salsa Experience "Sounds Like A Sandwich", Two Bands And A Legend "I See You Baby" były znakomicie przyjęte zarówno przez krytyków, jak i fanów, a jak pisał krytyk All About Jazz: "koncerty tych trzech znakomitych improwizatorów są niesamowitą mieszanką tradycji, awangardy, energii i szaleństwa. W rezultacie otrzymujemy dawkę wspaniałej muzyki, która na pewno nikogo nie pozostawi obojętnym".

Posłuchaj: https://www.youtube.com/watch?v=LtGhozsubQg

Mats Gustafsson – saksofonista, kompozytor, improwizator. Gustafsson rozpoczął naukę od gry na flecie. Jako nastolatek grał w różnych jazz-rockowych i punkowych zespołach w rodzinnym Umea. Z muzyką improwizowaną zetknął się w 1982 r. grając z perkusistą i wibrafonistą Kjellem Nordesonem. Wraz z nim oraz kontrabasistą Peterem Jansonem współtworzył w 1986 roku AALY Trio. Od 1985 roku po przeniesieniu się do Sztokholmu artysta współpracuje z gitarzystą Christianem Munthe oraz jest członkiem tria Gush (Gustafsson, Sten Sandell, Raymond Strid). Duży wpływ na dalszy rozwój saksofonisty miała działalność i sposób grania Petera Brötzmanna, którego usłyszał końcem lat 80. Od tej pory bardzo dużo koncertuje, głównie z muzykami free improve. Współpracuje m.in. z Paulem Lovensem, Paulem Lyttonem, Günterem Christmannem, Barry Guyem, Raymondem Stridem, Rogerem Turnerem, Patem Thomasem, Derekiem Baileyem. Jest członkiem Barry Guy New Orchestra. Od poczatku lat 90. Gustafsson regularnie koncertuje w USA, zwłaszcza w Chicago. Nawiązuje tam ścisłą współpracę z Kenem Vandermarkiem, Fredem Lonbergiem Holmem, Hamidem Drakiem, Michaelem Zerangiem. W 1997 roku zostaje zaproszony do Peter Brötzmann Chicago Tentetu. Wraz z norweskimi muzykami Ingebrigtem Hakerem Flatenem i Paalem Nilssen-Lovem w 2000 r. tworzy trio The Thing, uważane za za jedną z najważniejszych formacji XXI wieku w zakresie muzyki improwizowanej. Trio współpracuje i nagrywa z Kenem Vandermarkiem i Joe McPhee. Kolejną niezwykłą formacją, w której gra Gustafsson jest trio Sonore. Współtworzy je trzech wybitnych improwizatorów grających na instrumentach stroikowych – Gustafsson, Ken Vandermark i Peter Brötzmann. Mats Gustafsson często współpracuje z rockową grupą Sonic Youth. Jest także partnerem artystów z kręgu sztuki tańca, teatru, poezji i malarstwa. Skomponował również kilkanaście dobrze ocenianych utworów z gatunku muzyki współczesnej.
matsgus.com

Paal Nilssen-Love – perkusista, kompozytor i improwizator. Bez wątpienie najważniejszy perkusista szeroko pojętej europejskiej sceny freejazzowej ostatnich lat i jeden z najbardziej kreatywnych norweskich muzyków młodego pokolenia, występuje i nagrywa wraz z Kenem Vandermarkiem, Davem Rempisem, Fredem Lonberg-Holmem, Sabirem Mateenem, Bobby Bradfordem, Jimem O’Rourke, Terrym Ex, Thurstonem Moorem, Peterem Brötzmannem (Chicago Tenten), Evanem Parkerem, Matsem Gustafssonem (The Thing), Johnem Butcherem, Jebem Bishopem, Stenem Sandellem, Joe McPhee i Toshinori Kondo. Lider własnego kwartetu TownOrchestraHouse. Koncertuje i nagrywa także solo. Właściciel oficyny wydawniczej PNL Records.
http://www.paalnilssen-love.com/


Ingebrigt Håker Flaten – basista, kompozytor i improwizator norweski. Ukończył konserwatorium w Trondheim, gdzie jeszcze będąc studentem poznał Paal’a Nilssen-Love’a i Havarda Wiika i założył swój pierwszy profesjonalny zespół – kwartet Element; a z Paalem tworzy od tego czasu najsłynniejszą europejską sekcję rytmiczną. Głównym polem jego muzycznej aktywności są zespoły Atomic, trio The Thing (z Matsem Gustafssonem i Nilssem-Lovem) oraz własny kwintet z Jeffem Parkerem i Davem Rempisem, chociaż aktywnie współtworzy także inne projekty: Free Fall, The Electrics, The Outskirts, Dave Rempis Percussion Quartet, Scorch Trio, Trinity, IPA, Daniel Levin Trio. W muzyce inspiruje się dokonaniami Jimm y’ego Garrisona, Richarda Davisa i Williama Parkera, a także europejskich improwizatorów – Barry Guya, Dave’a Hollanda i Petera Kowalda.
http://www.ingebrigtflaten.com/

 



KONCERT W RAMACH FESTIWALU FREE.K

Freeyo to zespół muzyki improwizowanej pochodzący z Trójmiasta. Powołany do życia przez Wojtka Mazolewskiego (lidera i twórcę Pink Freud), Irka Wojtczaka (saksofonistę Tymański Yass Ensemble, Wojtek Mazolewski Quintet, Outlook) oraz Michała Gosa (perkusistę zespołów Rogulus X Szwelas und Gos, Śladami Gagarina, Maszyna do Mięsa). Muzycy współpracowali z takimi artystami, jak John Zorn, Tim Bernie, Dave Douglas, Pat Mastelotto, Trey Gunn. Trio to formuła wymagająca od muzyków największego zaangażowania. Pełne pasji i energii koncerty to znak rozpoznawczy zespołu. Mając w pamięci dokonania The Ornette Coleman Trio, Jimi Hendrix Experience, Cream, Anthony Braxton - Seven Compositions (Trio), Thomas Chapin Trio czy The Thing, muzycy szukają harmonii wspólnego języka muzycznego. Od dłuższego czasu ich nieformalne i przypadkowe spotkania powodowały bardzo energetyczne erupcje muzyczne, którymi cieszyli swoich odbiorców. Pomimo, że każdy z członków Freeyo to bardzo aktywny solista, zachęceni wsparciem i entuzjazmem publiczności postanowili podążać wspólnie nową ścieżką. Zgodnie z maksymą „przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda” po jednym z zarejestrowanych radiowych koncertów uznali, że mogą się podzielić tym materiałem muzycznym z publicznością, przygotowując dla niej koncertowy album zatytułowany „Freeyo”. Zawartość tego albumu to muzyka otwarta na nowe i stare horyzonty, gdzie muzycy czerpią pełnymi garściami z polskiego folkloru, muzyki jidysz, zanurzając to wszystko głęboko w wodach najlepszych tradycji free jazzu oraz współczesnej formie improv, co daje bardzo energetyczną żywiołową strukturę muzyczną. Artyści o projekcie mówią tak: „Staramy się wykluczyć wszelką symetrię wprowadzając dynamiczną równowagę, która posiada właściwości destrukcyjno-konstrukcyjne – niszczy poszczególne formy, by wytworzyć rytm wzajemnych czystych relacji”. To trzeba zobaczyć przede wszystkim na żywo. Na koncercie możemy wziąć w tym aktywny udział, doświadczyć bezpośrednio aktu tworzenia. Muzycy, czerpiąc inspirację z życia codziennego i danej chwili, bezpośrednio przenoszą doświadczenia i emocje w uniwersalny świat dźwięków. Możemy się spodziewać zaskakujących efektów dźwiękowych, ponieważ ich domena to inwencja i spontaniczność. Wojtczak, Mazolewski i Gos w specyficzny dla siebie sposób tworzą współczesną formę zespołu muzyki improwizowanej.

www.myspace.com/freeyo